Szkoła Podstawowa w Woli Wielkiej

Gra planszowa „MISTRZ RECYKLINGU I PRZYJACIELE”

MISTRZ RECYKLINGU I PRZYJACIELE

Zadanie konkursowe: Ekozespoły wykonują projekt gry planszowej nt selektywnej zbiorki oraz recyklingu odpadów opakowaniowych, celem gry jest recykling opakowań w 100%

Gra utworzona przez szkolny zespół zawiera: planszę, pionki, kostkę, 6 koszy (pojemniki do recyklingu), zestaw pytań, żetony. Gra zawiera różnorodne zadania do wykonania (odpowiedzi na pytania dot. selektywnej zbiórki, odzysk surowców, umiejętność segregacji odpadów do odpowiedniego pojemnika).

Szkolny Zespół ,,Wolańscy Przyjaciele Recyklingu”  zrealizował to zadanie:

  • Na wstępie zespół podzielił się zadaniami wykonania gry (według swoich predyspozycji). Został wybrany lider zespołu, który koordynował pracę. Metodą ,,burza mózgów” został wybrany tytuł gry planszowej ,,Przyjaciele Recyklingu”.
  • Uczniowie planszę wykonali o dużym formacie z grubej tektury, aby była stabilna i aby w grze mogło wziąć więcej osób. Na planszy narysowali trasę przesuwania pionków od startu do mety. Trasa  została ozdobiona różnymi piktogramami . Każdy z nich zawiera zadanie, które uczestnik musi rozwiązać. Na planszy zostały umieszczone o odpowiednich kolorach pojemniki do selektywnej zbiorki odpadów. Odpady zostały narysowane na małych karteczkach np. skórka z banana, zmięta kartka papieru, połamana plastikowa linijka, ogryzek, puszka po konserwie itp. Została również przygotowana pula pytań nt selektywnej zbiórki, odzysku surowców i ich recyklingu.
  • Uczniowie wykonali z ozdobionej tektury żetony. Każdy żeton zawierał napis ,,Jesteś przyjacielem przyrody”, ,,Brawo!”, ,,Jesteś fantastyczny”, ,,Oby tak dalej”, ,,Super”, itp. Uczestnik gry, gdy poprawnie rozwiązał zadanie otrzymywał żeton.
  • Do planszy zespół opracował instrukcję – regulamin gry. Zgodnie z regulaminem gry wygrywała osoba, która zdobyła największą ilość żetonów.
  • ,,Wolańscy przyjaciele Recyklingu” opracowali dwa zestawy zadań. Łatwiejszy zestaw był przeznaczony dla najmłodszych uczestników gry – przedszkolaczków i dzieci z zerówki. Starsi zmagali się z trudniejszymi zadaniami.

 

Gra została wykorzystana przez naszą społeczność szkolną oraz w zaprzyjaźnionych szkołach.  Grali uczniowie klas starszych  i młodszych, dzieci na świetlicy. Do gry włączyli się nauczyciele, a w domach – rodzina (podczas testowania gry).

Wykonana gra planszowa  wszystkim się podobała. Była to nie tylko dobra zabawa, ale przede wszystkim nauka.