Szkoła Podstawowa w Woli Wielkiej
-
Kartka z kalendarza
Praca końcowa - łazik naziemny
PRACA KOŃCOWA
KOŁA NAUKOWEGO ,,WOLAŃSCY ODKRYWCY”
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W WOLI WIELKIEJ
Praca końcowa była pomysłem uczniów koła, którzy realizowali projekt badawczy ,,Badanie stanu powietrza w Woli Wielkiej” i jednocześnie realizowali tematy z platformy ,,Być jak Ignacy” – związane z naukowcem – Mieczysławem Bekkerem.
Młodzi odkrywcy zafascynowani dokonaniami uczonego, a w szczególności jego księżycowym łazikiem Lunar Roving Vehicle postanowili zbudować łazik naziemny.
Łazik miałby poruszać się po ziemi, monitorować stan atmosfery w danym miejscu i jeżeli zajdzie taka potrzeba to oczyszczać powietrze.
Aby poznać zasady konstrukcji, programowania takich pojazdów zaprosili do szkoły Firmę EDUKIDO i wzięli udział w warsztatach edukacyjnych z wykorzystaniem klocków. Podczas zajęć programowali, tworzyli pojazdy – łaziki księżycowe.
Warsztaty były dla uczniów dobrą zabawą, ale także nauką programowania, tworzenia konstrukcji z elementów klocków lego.
Pojazd zaprojektowany przez uczniów miał mieć wmontowane filtry oczyszczające powietrze.
Uczniowie chcieli dowiedzieć się jak wyglądają i działają takie filtry.Nawiązali kontakt z Firmą BITEKO Polska Sp.zo.o. w Dębicy – wytwarzającą profesjonalne filtry. Zostali zaproszeni do firmy na warsztaty (wyjazd nie doszedł do skutku z powodu epidemii).
Podczas zajęć koła naukowego w szkole uczniowie tworzyli indywidualne projekty łazików. Następnie mieli wspólnie wykonać jeden łazik jako pracę końcową. I na tym nasze wspólne projektowanie w szkole się zakończyło z powodu kwarantanny w domu. Nasze zajęcia kontynuowaliśmy nadal na platformie Skype . Uczniowie ustalili, że łazik wykonają Kamila i Kacper. Kacper wykona połowę łazika – część monitorująca powietrze (stąd ta antena). Kamila w drugiej połowie zamontuje system filtrów oczyszczających powietrze.
Koncepcja wykonania łazika była wspólna całej grupy. Kacper i Kamila wykonując projekty w domu byli w stałym kontakcie ze swoimi kolegami za pomocą komunikatorów internetowych. Koledzy podpowiadali co można jeszcze zamontować, co zmienić. Dyskusje były nieraz burzliwe.
Po powrocie do szkoły połączymy dwie połówki i będzie łazik naziemny.
Do wykonania łazika uczniowie wykorzystali materiały – śmieci, podlegające recyklingowi.
Chcieli nadać drugie życie wykorzystanym rzeczom – wytłaczanki po jajkach, opakowania tekturowe, nakrętki plastikowe, papierowe tutki itp. Kacper zbiera nakrętki i przeznacza dla podopiecznych Fundacji (stąd tak dużo ma nakrętek).
Wolańscy odkrywcy mają nadzieję, że ich pojazd wielofunkcyjny – badawczo – oczyszczający będzie inspiracją do skonstruowania prawdziwego modelu.
A może kiedyś któryś z nich wykona tego typu urządzenie.
Poniżej fotorelacja Kacpra i Kamili z wykonywania łazika.